Interne stormer

I dag har jeg lest og kommentert på Bunny sitt innlegg. Han er jo en av topp bloggerne her inne på blogg.no Lenge har har sagt at han ikke gidder mer, som jeg forstår det skyldes det delvis ufine interne medbloggere og at en god del av oss andre ikke skriver gode nok innlegg til å dra lesere til bloggen. Den dør sakte, eller er død, skriver han.

Han har en historie her inne, jeg er historieløs her – men ikke som blogger. Dessuten har han langt flere lesere enn jeg noen gang kommer til å få. Jeg har aldri hatt verken her eller på blogger, mer enn max 50-100 lesere. En gang hadde jeg 1300 el noe slikt. Det var fordi jeg hadde skrevet om Tom, og han delte innlegget mitt he he.

Jeg har blogget siden 2010 isch på en annen plattform. Jeg har alltid skrevet om det som faller meg inn. Lettbent og småtrivelig, litt humoristisk. Men aller mest om et levd liv med mye innhold. Ikke av det gode slaget. Jeg har hatt og har mye sykdom som jeg skriver om hvordan det er å gjennomleve.  Jeg har mistet et barn. Jeg skriver for meg selv. Den dagen jeg skriver for å tilpasse meg andre, så er jeg ferdig på blogg. Det høres kanskje rart ut, og selvsagt forstår jeg at noen mener jeg da bør skrive dagbok i stedet og la den forbli i nattbordskuffen.

Dessuten følger jeg jo med på antallet visninger. Det var forøvrig mye bedre på blogger. Der så jeg ikke bare antall, men hvilke innlegg som var lest når og geografisk tilhørighet og operativ system. Det ga meg noe. De gangene jeg skrev om mine tøffe greier, ble mest lest. Graving i andres ulykke eller et oppriktig ønske om å forstå, og kanskje søke trøst med andre? Vet ikke. Men sånn var  det.

Poenget er at jeg er ikke her for å selge noe. Jeg skal gi et bidrag til åpenhet ved å skrive om mine greier åpent. Da må driveren være det jeg selv ønsker å skrive om, ikke hva jeg tror andre ønsker å lese om. Jeg lever heldigvis ikke av dette.

Listeplasseringer og reklame var noe av det jeg syntes var vanskeligst ift å bytte plattform. Så ble jeg invitert til Trondheim på bloggtreff i juni og da var det gjort.

Et varmt fellesskap var det jeg hadde savnet hele tiden, uten å tenke over det. Så glad for det i dag. Frodith, Katiengesvik, tomsmatprat, dixirose, morsmiddag for å nevne noen. Å ha noen å spørre til råds f.eks. Superkjekt. Å dele litt andre ting med, som dilemma.

Da jeg skulle ta bloggen litt lenger og skrive om den delen av meg som handler om barndoms traumer, så hadde dette ligget og modnet lenge. Plutselig kjente jeg at tiden var inne. Å skrive om egne ting – som også direkte berører andre nærstående, er et fryktelig vanskelig dilemma.

Jeg har holdt kjeft hele livet av hensyn til andre. Nå var det min tur. Jeg gikk noen ekstra runder. Bl.a med Tom, som har fortalt sin historie. Hva hadde han tenkt osv. Når jeg ikke forsto det tekniske (supporten her er god altså! Bare så det er sagt) ja, så kom Frodith meg til unnsetning. Flere vært utsatt for intern og ekstern stygge kommentarer. Det sårer. Klart det. Når hensikten er å såre. Da kan vi støtte hverandre på bakrommet. Diskutere hvordan man bør håndtere det. Med å gi en tommel opp. Jeg er her❤️ Jeg ser deg.

Vi vet hva det innebærer å legge seg ut offentlig. Det er modig, selvom noen har bestemt seg for å kjøre safe. Jeg gjør ikke det, men det kan jeg godt forstå.

Men at vi skal drive med internt nedsnakk, dømme oss selv nedenom og hjem og prøve å ta liv av oss selv, det er ikke fellesskap for meg. Jeg har sittet rolig i båten en stund. Men nå vil jeg gjerne si min mening. Og få fortsette å blogge uinteressert for klikker tallene. Men det skal væte ekte og genuint. Mitt. I dag.

Jeg håper og tror det fremdeles er plass til sånne som meg, uten særlig store lesertall og uten ønske eller evne til å mene for mye om hva andre skriver utenom når jeg blir så begeistret at jeg videredeler f.eks.

Å lese hverandres blogger og like og kommentere er en del av å være et fellesskap. Det synes jeg er fint.  Vi kan lære av hverandre også. Er det mye dritt der, eller msn er uenig så kan man la være å kommentere rett og slett. Overse det. Jeg kan ikke forstå at dette skal være tegn på at vi er en liten klubb for sørlig interesserte.

Jeg håper stedet kan være åpent for alle og at vi kan konsentrere oss mest om det vi skal publisere og formidle selv fremfor å snakke ned hverandre og innholdet på andres blogger. Det kan hende blogg er i ferd med å endres, og at catfight konstruert el ikke med Sophir Elise ikke lenger er interessant for lesere her. I endring blir det brytninger og noe må dø ut før nytt kan vokse. La oss håpe det er det som skjer. ❤️

 

 

 

11 kommentarer
    1. Bloggverden er et merkelig sted, jeg har aldri greid knekt koden der, men jeg skriver for det gjør noe positivt for meg, og det må du også gjøre. Den dagen det ikke er noe kjekt å skrive da gir jeg meg. Men så lenge jeg har glede av det, så skriver jeg og lager mat, så får nå så få eller mange som vil følge med eller ikke. En hver reise begynner med et skritt!

      1. Det har du jammen rett i. Og hva en blogg skal være? Ja, det er vi med å skaper. Du sprer inspirasjon til god kvalitets mat. Det er bare å fortsette❤️🫶

    2. Godt skrevet blogginnlegg, Monica! Man må skrive ut fra seg selv, og hva man selv ønsker å dele, om det er mye eller lite. Om man skal ta utgangspunkt i hva andre ønsker å lese, synes jeg man beveger seg ut på ville veier, og jeg ville i alle fall ikke hatt den samme motivasjonen for å skrive. En blogg er personlig, som ei offentlig dagbok man deler med andre. Man kan mene noe om mye, eller la være å mene noe om alt. Jeg trives i bloggosfæren, får mye påfyll og møter mange spennende og interessante mennesker her. Og du er en av dem! ❤️

      Så kult å se den fremtidige bloggdronningen på kongefamiliens balkong! 😀 Morsomme bilder fra ei herlig blogghelg! Husker det var ganske så “hustri” da vi stod nede i Ravkloa og det blåste som verst!

      1. Jeg er så takknemlig for at du inviterte meg inn her i «blokka» Kari. Og veldig fint treff du ordnet. Jeg vet hva det koster. Respekt. Glad dette bare er begynnelsen. ❤️ klem herfra

    3. Ser du har postet kommentar i bloggen min, den er så lang og omfattende at det vil ta sin tid å svare på den. Men din kommentar skiller seg ut fra alle de andre som har kommentert, du har ingen innspill om det tema jeg tar opp, du er mer opptatt av hva jeg gjør og ikke gjør, samtidig som jeg opplever en kritikk av være «opptatt av hva andre gjør», noe som faktisk er det samme du faktisk gjør her nå.

      Jeg opplever at du har misforstått en del ting. I kommentaren din i min blogg skriver du at jeg har ytret flere ganger at jeg vil trekke meg, og i eget innlegg her skriver du at jeg har sagt flere ganger at jeg ikke gidder mer, noe som kan oppfattes som om at jeg har sagt at jeg har som intensjon å slutte blogge.

      Har du virkelig lest hos meg at jeg har sagt disse tingene? Eller leste du det hos noen andre? For eksempel hos Tom?

      En annen ting er ordlyden i at jeg skal ha sagt en del av dere andre ikke skriver gode nok innlegg. Var det hva jeg skrev? Det stemmer ikke, det har jeg ikke skrevet.

      Jeg startet mitt innlegg som du henviser til med å fortelle at det var et oppfølgerinnlegg, jeg linket så til hvor jeg skriver «det er noen gode blogger på blogg.no innimellom alt, egentlig ganske mange! Så det burde være vel verdt å promotere plattformen!!». Jeg linket også der til mange gode blogger!!

      Jeg har promotert og fremmet utrolig mange her inne, så å skrive at jeg mener at en del ikke skriver gode nok innlegg.. er mer enn bare litt skuffende.

      Det jeg etterlyser er at Egmont promoterer plattformen. Det er temaet. Det er hva innlegget handler om. Dette nevner du ikke med et ord hverken her eller der.

      Du har ikke mellom 50-100 lesere. Det er sidevisninger. Tallene som kommer opp er sidevisninger. Antall lesere er vel dem som du henviser til var på bloggtreffet. Noe som er en del av poenget mitt, det er nesten ingen som leser blogg, i all hovedsak er det bloggere som er innom hverandre, gjerne flere ganger daglig. Så del sidevisningene dine på 3 eller 4 så nærmer du deg kanskje mer riktig antall lesere. Kanskje dele på 5?

      Igjen, jeg skriver ikke at innleggene til våre medbloggere ikke er gode nok, jeg etterlyser innlegg som kan dra inn andre også. Bidra til økt interesse for plattformen og innleggene våre. Jeg er en av dem som ønsker publikum til plattformen så den IKKE dør ut! Jeg leser at DU ikke er her for å selge noe. Greit for min del. Men noen av oss ønsker å selge, altså nå ut, vi skriver for publikum. Som jeg nevnte så skrev Verdande, en ivrig bloggleser mange av oss bloggere kjenner og burde lytte til, at det oppleves som mange skriver for egen del, for å ha en «boble» – ikke for et publikum.

      Morsmiddag som har kommentert her hos deg nå skriver at hun blogger for at det gjør noe positivt for henne. Men hun prøver da vitterlig også å SELGE bloggen sin. Over hele FB (og sikkert på andre sosiale media også) deler hun linker til bloggen sin, hver dag, utallige ganger. Samme med meg, Tomsmatprat.. etc. Hvis Egmont kunne promotere plattformen, gitt litt drahjelp, hadde ikke det vært fair? Du nevner reklamene, Egmont tjener på disse, så hadde det ikke vært litt rettferdighet i at de promoterer oss til gjengjeld?

      Du etterlyser hvilke innlegg som blir lest når og geografisk tilhørighet og operativ system, det er jo bare å laste ned GA. Men ikke skjønner jeg hva noen som virker til å ikke være interessert i promotering og publikum, men er her for fellesskap med gjengen skal med disse funksjonene?! Men funksjonene er altså her, jeg ser hvilke innlegg som blir mest lest, hvem som leser dem, og så videre.

      Fin fin dag til deg 😜🐰😂🍾🥰🍾

      1. Jeg poster min kommentar til bloggen din din her inntil du får godkjent den da vet du. Og laget ferdig den kommentaren din til den. Du har jo fått skrevet endel her allerede.

        Jeg kommer ikke til å svare på det du skriver eller hevder. Jeg bare viser til det jeg har skrevet, om du synes det er relevant eller ikke. Har du noe du vil ta opp med meg personlig, så ta det «bakveien» (Messenger). Ellers skriver du bare her eller der det du vil for meg.

      2. Kommentaren din påventer godkjenning. Dette er en forhåndsvisning. Kommentaren blir synlig etter at den har blitt godkjent.
        Hei🙋‍♀️ For meg som er ny her, er jo dette interessant lesning. Jeg leste (nesten) hele. Skummet bare bittelitt noen steder😊
        Jeg har blogget i mange år på en annen plattform. Å komme hit har vært stas fordi det er et slags fellesskap. Det har jeg ikke hatt på blogger. Jeg har flere her jeg har mye kontakt med, og innimellom stikker jeg innom deg og Tom for å be om råd, synspunkt. For jeg har måttet varme på litt her. Se litt hva det skrives om osv. For meg har dette vært hele forskjellen. Skrivegleden er den samme.
        Jeg var lenge, og er det litt fremdeles, skeptisk til listeplassering og hvordan det kan påvirke når og hva vi skriver. Så er jeg ikke innmari glad i reklamen. Jeg angrer ikke på byttet, men dette med de interne stormene må jeg si jeg er overrasket over. Ikke positivt.
        Jeg skal ikke uttale meg offentlig om dere som er mer eller mindre en del av dette, enten ved å trakassere medbloggere (det er vel alltid beskyldninger mot hverandre eller og som jurist blir jeg jo alltid nysgjerrig på hva man legger i ordet trakassering) eller hvem som er «virkelige «bloggere med potensiale for å dra lesere til bloggen.
        For meg er dette ikke så veldig interessant. Å stadig uttale seg om hverandre, særlig i nedsettende termer – er det noen fremtid da?
        Jeg har skrevet i mange år, rett og slett fordi jeg er glad i å skrive, jeg skriver om det som opptar meg i øyeblikket. Etter mange år som leder i akademia var jeg ganske utsultet på å kunne skrive fritt uten å knyte sammen språk som vi må være veldig presise med i jussen. Og som tidligere leder, så hadde jeg behov for å kunne være personlig. Jeg har en spesiell historie.
        I det siste har jeg tatt skrittet litt lenger og skriver om personlige reiser, et innhold som jeg ikke vet om engasjerer andre enn de som opplever de samme ting. Noen ganger skriver jeg for å male litt rosa, fordi jeg liker å fokusere litt rosa når verden blir svart. Også videre. Så prøvet jeg, som her å lese litt andres innlegg. Aller helst med positiv freeback. Jeg har aldri hatt mange lesre, mellom 50-100 er vanlig. Jeg håper det kan være plass til sånne som meg også.
        Jeg håper at det fremdeles er plass til alle. Og at hver og en av oss konsentrerer oss mest om det vi selv ønsker å bruke bloggen til. Og lar resten ligge. Da har bloggen en mening synes jeg, At det er et sted å ytre seg. Uten å måtte gå gjennom redaksjoner og bli antatt mm.
        Sånn som jeg leser noen av dine innlegg, så er du også mye opptatt av hva andre driver med. Og det er ikke alltid positivt. Så har du jo nå annonsert flere ganger at du vil trekke deg. Jeg syntes det ville vært fint om du evt kunne gjøre det som en beslutning som står på egne ben i stedet for å trekke inn hvordan alle andre bloggere ødelegger.
        Personlig håper jeg du fortsetter å skrive. Om de tingene du er opptatt av den dagen. Ikke det interne livet på blogg.no.
        Med ønske om en god dag, og slt godt ønskes din vei.
        Klikk for å redigere –

    4. Kjempebra blogginnlegg, og kjempebra skrevet

      Jeg må si meg 100% enig med Kari! Man må blogge om det man selv føler for, for da blir blogggen mest ærlig. Begynner man å ta etter andre bloggere vil leserne fort oppdage at man etterligner.

      Jeg vil heller ikke legge om bloggen min til hva andre måtte mene. Da vil jeg fort miste motivasjonen min.

      Personlig stortrives jeg sammen med dere som er mine bloggvenner og som jeg har vært kjempeheldig å møte 🥰 Det er dere som gir meg inspirasjon til å blogge, og til å dele, og jeg har fått opp motivasjonen min for bloggen min etter bloggtreffet vi hadde.

      Ønsker deg en superfin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Så nydelig sagt Toril. Jeg ble også inspirert etter bloggtreffet. Det betyr mye å ha et slikt fellesskap. ❤️ noe av det jeg digger mest er jo at vi har til felles dette med å dele. Glad du gjør nettopp det! Klem herfra

    5. Du har jo både et innhold med substans og en tematikk som berører en betydelig andel av befolkningen, så vil jeg imidlertid si at alt ligger til rette for at det virkelig vil kunne balle seg på med lesere etterhvert.
      Det som er problemet i blogg-Norge pr. i dag, er rett og slett at vi mangler en plattform av en såpass størrelse at den gjengse ‘mannen i gata’ blir informert om at genren overhodet ikke lenger er hva den var i rosabloggernes øra, men snarere en variasjon av utgivelser der det vil være noe som skår an hos de fleste. Får vi først den snøballen til å rulle, vil den derfor rulle noe veldig, for å si det sånn *hehe*.
      Ang. sidevisningene, fikk jeg en beskjed fra blogg.no her om dagen der det ble fortalt at det som syntes å være en reduksjon på blogglisten, i realiteten skyldes at de har endret måten de telles opp på. Nå er bla.a alt maskinelt fra sånt som søkemotorer luket vekk, liksom det kun blir tatt med såkalte unike sidevisninger, -hvilket betyr at det er antall besøkende i det inneværende døgn som blir stående 🙂

      1. Takk for fin tilbakemelding. Jeg har jo sagt det før og delt bloggen din på FB; du skriver så rasende bra og intelligent om veldig aktuelle tema. Dags aktuelt i samfunnet samtidig som jeg synes du har noe «universelt» – metanivå- opphøyd over det. (Det ble litt flåsete kanskje, men jeg håper du og andre som leser dette forstår). Det er viktig selvsagt at mange får ta del i så godt materiale. For det trenger vi. Bi får fortsette å skrive så godt vi kan om det som opptar oss. Opplever at du gjør det ekte, ærlig og genuint. Tror det fokuset er det som gjør at det lan begynne å rulle. Håper det🤞 Ja, jeg så den interne meldingen. Den var fin og oppklarende. Også jobber jeg sammen med blogg.no for å få opp en analytics konto. Det skal være i funksjon men jeg har også fått feilmeldinger. Også sliter krg litt med å forstå alt det tekniske, fasan ass, men det kommer nok etterhvert! Ha en fin dag! Og gleder meg til å lese dine analyser om det som skjer om dagen. For det kommer vel mer antar jeg? 🙋‍♀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg